Urząd Stanu Cywilnego

Informacje ogólne


OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE SPRAW ZAŁATWIANYCH  W URZĘDZIE STANU CYWILNEGO W WOJCIESZOWIE





I. Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego zgodnie z miejscem urodzenia dziecka dla:

  1. dziecka poczętego,

  2. dziecka urodzonego, dla którego nie sporządzono aktu urodzenia,

  3. dziecka urodzonego, dla którego sporządzono akt urodzenia.



  • termin: dziecko żywo urodzone 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia,

  • dziecko martwo urodzone 3 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia

1. dziecko urodzone z małżeństwa:

  • wymagane dokumenty: dowody osobiste ojca i matki (do wglądu), akt małżeństwa przeniesiony do Systemu Rejestrów Państwowych

  • osoby uprawnione do zgłoszenia noworodka: ojciec lub matka

2. dziecko pozamałżeńskie:

  • stan cywilny matki: panna, wdowa, rozwiedziona, zamężna pozostająca w separacji;

  • wymagane dokumenty: dowód osobisty, akty urodzenia matki i ojca, akt małżeństwa oraz akt zgonu męża przeniesione do Systemu Rejestrów Państwowych;

  • jeżeli od separacji, rozwodu i zgonu męża do dnia urodzenia się dziecka nie upłynęło 300 dni, zachodzi domniemanie, że dziecko pochodzi od męża matki, akt urodzenia sporządza się jak dziecka z małżeństwa art.62 k.r.i op.;

  • uznanie ojcostwa przez biologicznego ojca przy udziale matki potwierdzającej ojcostwo tego mężczyzny posiadający pełną zdolność do czynności prawnych (tj. skończone 18 lat matka i ojciec) przed każdym kierownikiem urzędu stanu cywilnego, ale tylko do uzyskania przez dziecko pełnoletniości.


Ważne: po sporządzeniu aktu urodzenia dziecka rodzice otrzymują z Urzędu jeden odpis skrócony aktu urodzenia oraz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL

czas załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie,

  • w następnym dniu roboczym, w przypadku zgłoszenia elektronicznego.


II. Transkrypcja aktu urodzenia sporządzonego poza granicami kraju
Wniosek o transkrypcję składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.


Wymagane dokumenty:

  • oryginał aktu urodzenia dziecka w języku obcym;

  • urzędowe tłumaczenie na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;

  • wniosek;

  • dowód osobisty (do wglądu);

  • w przypadku dziecka pozamałżeńskiego, jeżeli któreś z rodziców jest obcokrajowcem również jego akt urodzenia, oryginał i tłumaczenie;

  • osoby uprawnione do złożenia wniosku: ojciec, matka, osoba upoważniona przez rodziców na piśmie;

  • dokumenty nie podlegają zwrotowi;

  • opłata skarbowa 50 zł;

  • opłatę skarbową dokonuje się w dniu złożenia wniosku;

  • po dokonaniu transkrypcji wydaje się odpis zupełny aktu urodzenia.



Ważne: Nr PESEL dla dzieci urodzonych poza granicami nadaje Organ Gminy.

czas załatwienia sprawy:

  • do 1 miesiąca,

  • w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy.


III. Zawarcie małżeństwa w kraju

  • wymagany wiek dla mężczyzny i kobiety ukończone: 18 lat,

  • małżeństwo mogą zawrzeć osoby o odmiennej płci,

  • w przypadku osób, które ukończyły 16 lat małżeństwo może być zawarte po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny,

  • pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa, zapewnienie można złożyć przed każdym kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie wcześniej niż 6 miesięcy i nie później niż 1 miesiąc przed planowaną datą ślubu,

  • ślub cywilny w Urzędzie Stanu Cywilnego w Wojcieszowie jest udzielany w soboty lub w dni powszednie (zgoda kierownika USC),

  • ślub cywilny poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego w okręgu rejestracji stanu cywilnego- na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo, miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński (każdorazowo po wcześniejszym uzgodnieniu z kierownikiem urzędu), opłata skarbowa za sporządzenie aktu 84 zł plus opłata dodatkowa w wysokości 1000 zł,

  • zaświadczenie do ślubu konkordatowego ważne jest 6 miesięcy od dnia wydania, zaświadczenie wydaje każdy kierownik urzędu stanu cywilnego,

  • opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa w wynosi 84 zł uiszcza się w dniu składania zapewnień.



Wymagane dokumenty:

  • osoby muszą zgłosić się osobiście;

  • dowody osobiste lub paszporty (do wglądu);

  • akty urodzenia, akt małżeństwa z adnotacją o rozwiązaniu małżeństwa, o unieważnieniu małżeństwa lub akty zgonów współmałżonków przeniesione do Systemu Rejestrów Państwowych.

Ważne: po sporządzeniu aktu małżeństwa małżonkowie otrzymują z Urzędu jeden odpis skrócony aktu małżeństwa



IV. Transkrypcja aktu małżeństwa zawartego poza granicami kraju

Wniosek o transkrypcję aktu małżeństwa można składać do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego w Polsce.



Wymagane dokumenty:

  • oryginał aktu małżeństwa wydany w języku obcym (przez właściwe organy);

  • urzędowe tłumaczenie na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;

  • akt urodzenia przeniesiony do Systemu Rejestrów Państwowych;

  • cudzoziemiec, odpis aktu urodzenia oryginał plus tłumaczenie dokumentu przez tłumacza przysięgłego;

  • odpis aktu urodzenia na druku wielojęzycznym nie wymaga tłumaczenia;

  • wniosek;

  • dowód osobisty (do wglądu);

  • opłata skarbowa 50 zł;

  • opłatę dokonuje się w dniu złożenia wniosku;

  • uprawnieni do złożenia wniosku: osoba, której akt dotyczy, osoba upoważniona przez rodziców na piśmie.



czas załatwienia sprawy:

  • do 1 miesiąca,

  • w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy.



V. Zgłoszenie zgonu

Akt zgonu sporządza Urząd Stanu Cywilnego zgodnie z miejscem zgonu lub miejscem znalezienia zwłok.

Wymagane dokumenty:

  • karta zgonu stwierdzająca zgon i jego przyczynę, wydana przez lekarza, dowód osobisty osoby zmarłej, dowód osobisty osoby zgłaszającej (do wglądu), cudzoziemiec- paszport;

  • termin 3 dni od dnia sporządzenia karty zgonu;

  • jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej 24 godz. od zgonu.

Ważne: po sporządzeniu aktu zgonu Urząd wydaje jeden odpis skrócony aktu zgonu

czas załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie.


VI. Rejestracja zdarzenia z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o zarejestrowanie zdarzenia z zakresu stanu cywilnego powstałego za granicą i nie zarejestrowanego w księgach stanu cywilnego;

  • zagraniczny dokument potwierdzający zdarzenie wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego;

  • opłata skarbowa 39 zł;

  • dokument tożsamości (do wglądu).

czas załatwienia sprawy:

  • do 1 miesiąca,

  • w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy.


VII. Wydawanie odpisów akt stanu cywilnego, zaświadczeń o stanie cywilnym, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze danych osoby

Miejsce załatwienia sprawy Urząd Stanu Cywilnego w Wojcieszowie,

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie odpisu lub zaświadczenia;

  2. dokument tożsamości (do wglądu);

  3. dokumenty stwierdzające uprawnienie do otrzymania odpisu w przypadku ubiegania się o dokument osoby, która posiada interes prawny.

  • opłaty skarbowe:

  1. odpis skrócony - 22 zł

  2. odpis wielojęzyczny -22 zł

  3. odpis zupełny - 33 zł

  4. zaświadczenie o stanie cywilnym - 38 zł

  5. zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze danych wskazanej osoby – 24 zł

Opłatę skarbową można uiścić w kasie Urzędu Miasta Wojcieszów ul. Pocztowa 1 lub w formie elektronicznej na konto Urzędu Miasta Wojcieszów Powiatowy Bank Spółdzielczy w Złotoryi o/Świerzawa Nr 21 8658 1019 0000 1964 2000 0010 z zaznaczeniem tytułu opłaty i danych identyfikujących wpłacającego. Oryginał dowodu wpłaty należy dołączyć do wniosku.

czas załatwienia sprawy:

  • akty, znajdujące się w Systemie Rejestrów Państwowych - od ręki;

  • akty sporządzone w tutejszym Urzędzie, które należy przenieść do Systemu Rejestrów Państwowych - do 7 dni roboczych;

  • akty sporządzone w innym Urzędzie Stanu Cywilnego - do 10 dni roboczych. Od 1 marca 2015 roku istniej możliwość złożenia w tutejszym USC wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego sporządzonego w innym USC.

Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie:

    • której akt dotyczy,

    • małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu,

    • przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,

  • zaświadczenie o stanie cywilnym wydawane jest osobie, której dotyczy,

  • zaświadczenie o możności prawnej do zawarcia małżeństwa poza granicami kraju wydawane jest osobie, której dotyczy,

  • termin ważności zaświadczeń 6 miesięcy od daty ich sporządzenia.


VIII. Wydawanie zaświadczeń o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą przez obywatela polskiego lub cudzoziemca zamieszkałego w Polsce nie mającego obywatelstwa żadnego państwa

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o wydanie zaświadczenia o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą;

  • dokument tożsamości (do wglądu);

  • osoba, która pozostawała już w związku małżeńskim załącza odpis prawomocnego orzeczenia sądu o rozwodzie (dla osoby rozwiedzionej). Jeżeli rozwód nastąpił za granicą, należy przedłożyć oryginalny odpis orzeczenia wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski. Ocena skuteczności orzeczenia zagranicznego sądu dokonana zostanie po przedłożeniu wymienionych dokumentów. W zależności od czasu jego wydania i kraju, z którego ono pochodzi, orzeczenie podlegać będzie skuteczności z mocy prawa (ex lege) lub będzie dopuszczane do obiegu prawnego na terenie RP po uprzednim jego uznaniu przez sąd okręgowy w kraju;

  • pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa, złożone przed kierownikiem USC w kraju, a za granicą - przed polskim konsulem;

  • dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka;

  • opłata skarbowa 38 zł;

  • opłatę dokonuje się w dniu złożenia wniosku.

czas załatwienia sprawy:

  • bez zbędnej zwłoki.


IX. Wydanie zezwolenia na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa

wymagane dokumenty:

  • wniosek o skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa - złożone osobiście przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego;

  • dokument tożsamości (do wglądu);

  • opłata skarbowa 39 zł;

  • opłatę dokonuje się w dniu złożenia wniosku.

czas załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie.


X. Zmiana imienia lub nazwiska

  • wniosek o zmianę imienia lub nazwisko składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego;

  • opłata skarbowa za wydanie decyzji w wynosi 37 zł uiszcza się w dniu złożenia wniosku;

  • wniosek o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem rozwiązanego małżeństwa (3 miesiące od prawomocnego wyroku rozwodowego) można złożyć do każdego kierownika urzędu stanu cywilnego;

  • opłatę skarbową od czynności urzędowej w wysokości 11 zł uiszcza się w dniu złożenia dokumentów.


XI. Nadawanie Medalu za Długoletnie pożycie małżeńskie

  • wniosek o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie do Wojewody składa kierownik Urzędu Stanu Cywilnego właściwy dla miejsca stałego pobytu jubilatów

  • kierownik składa wniosek na życzenie jubilatów, dzieci lub najbliższej rodziny

  • termin złożenia wniosku 6 miesięcy przed jubileuszem

  • opłatę skarbową od czynności urzędowej w wysokości 11 zł uiszcza się w dniu złożenia dokumentów.


XII. Uznanie wyroku rozwodowego z zagranicy

Wymagane dokumenty:

  • Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy,
  • Wniosek o uznanie zagranicznego wyroku rozwodowego,
  • Oryginał wyroku, dokumentu orzekającego rozwód:

Jeżeli rozwód był orzeczony w kraju należącym do Unii Europejskiej to należy przedłożyć:

1. odpis orzeczenia sądu zagranicznego,

2 zaświadczenie zgodne z art. 39 Rozporządzenia (WE) dotyczące orzeczeń w sprawach małżeńskich

3. urzędowe tłumaczenie na język polski w/w dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.

Jeżeli rozwód orzeczony był w innym kraju z poza Unii Europejskiej i podlega uznaniu w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania cywilnego i umowy dwustronnej, która przewiduje uznawanie z mocy prawa orzeczeń w sprawach małżeńskich to należy dołączyć:

1. odpis orzeczenia sądu o rozwodzie, z klauzulą prawomocności,

2. dokument stwierdzający, że orzeczenie jest prawomocne, (tylko w przypadku, gdy prawomocność nie wynika z orzeczenia),

3. jeżeli orzeczenie zapadło zaocznie - dokument stwierdzający, że zawiadomienie wszczynające postępowanie zostało skutecznie doręczone stronie pozwanej lub dokumentu wskazującego, że strona przeciwna jednoznacznie zgadza się z orzeczeniem.

W przypadku wyroku o rozwodzie wydany przez ustanowiony organ orzekający w trybie postępowania administracyjnego:

1. odpis orzeczenia wydany przez właściwy organ administracyjny zawierający klauzulę prawomocności,

2. urzędowe tłumaczenie na język polski w/w dokumentu dokonane przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.

  •  Podanie składa się w Urzędzie Stanu Cywilnego miejsca sporządzenia aktu małżeństwa:

1. osobiście lub przez osobę upoważnioną.

2. drogą pocztową - podanie winno zawierać notarialne potwierdzenie podpisu wnioskodawcy.

3. Z zagranicy - za pośrednictwem konsula RP.

czas załatwienia sprawy i opłaty:

  • bez zbędnej zwłoki,

  • do 2 miesięcy - sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
  • opłata skarbowa za wpisanie wyroku rozwodowego – 11 zł

  • opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi,     wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej  – 17 zł

    Opłatę skarbową od czynności urzędowej uiszcza się w dniu złożenia dokumentów.



Kontakt:

Urząd Stanu Cywilnego

ul. Pocztowa 1

59-550 Wojcieszów

telefon 75 75 12 267, e-mail: usc@wojcieszow.pl



Nr konta bankowego Urzędu Miasta Wojcieszów

Powiatowy Bank Spółdzielczy w Złotoryi O/Świerzawa
21 8658 1019 0000 1964 2000 0010


Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 grudnia 2018 13:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Edyta Skiba
Ilość wyświetleń: 992
28 grudnia 2020 08:44 (Edyta Skiba) - Usunięcie załącznika [oswiadczenie_o_niekaralnosci.pdf] z dokumentu. (Dokument opublikowany)
28 grudnia 2020 08:43 (Edyta Skiba) - Dodanie załącznika [oswiadczenie.odt] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
28 grudnia 2020 08:16 (Edyta Skiba) - Dodanie załącznika [oswiadczenie_o_niekaralnosci.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)