OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE SPRAW ZAŁATWIANYCH W URZĘDZIE STANU CYWILNEGO W WOJCIESZOWIE
I. Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego zgodnie z miejscem urodzenia dziecka dla:
dziecka poczętego,
dziecka urodzonego, dla którego nie sporządzono aktu urodzenia,
dziecka urodzonego, dla którego sporządzono akt urodzenia.
termin: dziecko żywo urodzone 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia,
dziecko martwo urodzone 3 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia
1. dziecko urodzone z małżeństwa:
wymagane dokumenty: dowody osobiste ojca i matki (do wglądu), akt małżeństwa przeniesiony do Systemu Rejestrów Państwowych
osoby uprawnione do zgłoszenia noworodka: ojciec lub matka
2. dziecko pozamałżeńskie:
stan cywilny matki: panna, wdowa, rozwiedziona, zamężna pozostająca w separacji;
wymagane dokumenty: dowód osobisty, akty urodzenia matki i ojca, akt małżeństwa oraz akt zgonu męża przeniesione do Systemu Rejestrów Państwowych;
jeżeli od separacji, rozwodu i zgonu męża do dnia urodzenia się dziecka nie upłynęło 300 dni, zachodzi domniemanie, że dziecko pochodzi od męża matki, akt urodzenia sporządza się jak dziecka z małżeństwa art.62 k.r.i op.;
uznanie ojcostwa przez biologicznego ojca przy udziale matki potwierdzającej ojcostwo tego mężczyzny posiadający pełną zdolność do czynności prawnych (tj. skończone 18 lat matka i ojciec) przed każdym kierownikiem urzędu stanu cywilnego, ale tylko do uzyskania przez dziecko pełnoletniości.
Ważne: po sporządzeniu aktu urodzenia dziecka rodzice otrzymują z Urzędu jeden odpis skrócony aktu urodzenia oraz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL
czas załatwienia sprawy:
niezwłocznie,
w następnym dniu roboczym, w przypadku zgłoszenia elektronicznego.
II. Transkrypcja aktu urodzenia sporządzonego poza granicami kraju
Wniosek o transkrypcję składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
Wymagane dokumenty:
oryginał aktu urodzenia dziecka w języku obcym;
urzędowe tłumaczenie na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
wniosek;
dowód osobisty (do wglądu);
w przypadku dziecka pozamałżeńskiego, jeżeli któreś z rodziców jest obcokrajowcem również jego akt urodzenia, oryginał i tłumaczenie;
osoby uprawnione do złożenia wniosku: ojciec, matka, osoba upoważniona przez rodziców na piśmie;
dokumenty nie podlegają zwrotowi;
opłata skarbowa 50 zł;
opłatę skarbową dokonuje się w dniu złożenia wniosku;
po dokonaniu transkrypcji wydaje się odpis zupełny aktu urodzenia.
Ważne: Nr PESEL dla dzieci urodzonych poza granicami nadaje Organ Gminy.
czas załatwienia sprawy:
do 1 miesiąca,
w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy.
III. Zawarcie małżeństwa w kraju
wymagany wiek dla mężczyzny i kobiety ukończone: 18 lat,
małżeństwo mogą zawrzeć osoby o odmiennej płci,
w przypadku osób, które ukończyły 16 lat małżeństwo może być zawarte po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny,
pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa, zapewnienie można złożyć przed każdym kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie wcześniej niż 6 miesięcy i nie później niż 1 miesiąc przed planowaną datą ślubu,
ślub cywilny w Urzędzie Stanu Cywilnego w Wojcieszowie jest udzielany w soboty lub w dni powszednie (zgoda kierownika USC),
ślub cywilny poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego w okręgu rejestracji stanu cywilnego- na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo, miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński (każdorazowo po wcześniejszym uzgodnieniu z kierownikiem urzędu), opłata skarbowa za sporządzenie aktu 84 zł plus opłata dodatkowa w wysokości 1000 zł,
zaświadczenie do ślubu konkordatowego ważne jest 6 miesięcy od dnia wydania, zaświadczenie wydaje każdy kierownik urzędu stanu cywilnego,
opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa w wynosi 84 zł uiszcza się w dniu składania zapewnień.
Wymagane dokumenty:
osoby muszą zgłosić się osobiście;
dowody osobiste lub paszporty (do wglądu);
akty urodzenia, akt małżeństwa z adnotacją o rozwiązaniu małżeństwa, o unieważnieniu małżeństwa lub akty zgonów współmałżonków przeniesione do Systemu Rejestrów Państwowych.
Ważne: po sporządzeniu aktu małżeństwa małżonkowie otrzymują z Urzędu jeden odpis skrócony aktu małżeństwa
IV. Transkrypcja aktu małżeństwa zawartego poza granicami kraju
Wniosek o transkrypcję aktu małżeństwa można składać do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego w Polsce.
Wymagane dokumenty:
oryginał aktu małżeństwa wydany w języku obcym (przez właściwe organy);
urzędowe tłumaczenie na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
akt urodzenia przeniesiony do Systemu Rejestrów Państwowych;
cudzoziemiec, odpis aktu urodzenia oryginał plus tłumaczenie dokumentu przez tłumacza przysięgłego;
odpis aktu urodzenia na druku wielojęzycznym nie wymaga tłumaczenia;
wniosek;
dowód osobisty (do wglądu);
opłata skarbowa 50 zł;
opłatę dokonuje się w dniu złożenia wniosku;
uprawnieni do złożenia wniosku: osoba, której akt dotyczy, osoba upoważniona przez rodziców na piśmie.
czas załatwienia sprawy:
do 1 miesiąca,
w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy.
V. Zgłoszenie zgonu
Akt zgonu sporządza Urząd Stanu Cywilnego zgodnie z miejscem zgonu lub miejscem znalezienia zwłok.
Wymagane dokumenty:
karta zgonu stwierdzająca zgon i jego przyczynę, wydana przez lekarza, dowód osobisty osoby zmarłej, dowód osobisty osoby zgłaszającej (do wglądu), cudzoziemiec- paszport;
termin 3 dni od dnia sporządzenia karty zgonu;
jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej 24 godz. od zgonu.
Ważne: po sporządzeniu aktu zgonu Urząd wydaje jeden odpis skrócony aktu zgonu
czas załatwienia sprawy:
niezwłocznie.
VI. Rejestracja zdarzenia z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane
Wymagane dokumenty:
wniosek o zarejestrowanie zdarzenia z zakresu stanu cywilnego powstałego za granicą i nie zarejestrowanego w księgach stanu cywilnego;
zagraniczny dokument potwierdzający zdarzenie wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego;
opłata skarbowa 39 zł;
dokument tożsamości (do wglądu).
czas załatwienia sprawy:
do 1 miesiąca,
w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy.
VII. Wydawanie odpisów akt stanu cywilnego, zaświadczeń o stanie cywilnym, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze danych osoby
Miejsce załatwienia sprawy Urząd Stanu Cywilnego w Wojcieszowie,
Wymagane dokumenty:
wniosek o wydanie odpisu lub zaświadczenia;
dokument tożsamości (do wglądu);
dokumenty stwierdzające uprawnienie do otrzymania odpisu w przypadku ubiegania się o dokument osoby, która posiada interes prawny.
opłaty skarbowe:
odpis skrócony - 22 zł
odpis wielojęzyczny -22 zł
odpis zupełny - 33 zł
zaświadczenie o stanie cywilnym - 38 zł
zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze danych wskazanej osoby – 24 zł
Opłatę skarbową można uiścić w kasie Urzędu Miasta Wojcieszów ul. Pocztowa 1 lub w formie elektronicznej na konto Urzędu Miasta Wojcieszów Powiatowy Bank Spółdzielczy w Złotoryi o/Świerzawa Nr 21 8658 1019 0000 1964 2000 0010 z zaznaczeniem tytułu opłaty i danych identyfikujących wpłacającego. Oryginał dowodu wpłaty należy dołączyć do wniosku.
czas załatwienia sprawy:
akty, znajdujące się w Systemie Rejestrów Państwowych - od ręki;
akty sporządzone w tutejszym Urzędzie, które należy przenieść do Systemu Rejestrów Państwowych - do 7 dni roboczych;
akty sporządzone w innym Urzędzie Stanu Cywilnego - do 10 dni roboczych. Od 1 marca 2015 roku istniej możliwość złożenia w tutejszym USC wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego sporządzonego w innym USC.
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie:
której akt dotyczy,
małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu,
przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
zaświadczenie o stanie cywilnym wydawane jest osobie, której dotyczy,
zaświadczenie o możności prawnej do zawarcia małżeństwa poza granicami kraju wydawane jest osobie, której dotyczy,
termin ważności zaświadczeń 6 miesięcy od daty ich sporządzenia.
VIII. Wydawanie zaświadczeń o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą przez obywatela polskiego lub cudzoziemca zamieszkałego w Polsce nie mającego obywatelstwa żadnego państwa
Wymagane dokumenty:
wniosek o wydanie zaświadczenia o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą;
dokument tożsamości (do wglądu);
osoba, która pozostawała już w związku małżeńskim załącza odpis prawomocnego orzeczenia sądu o rozwodzie (dla osoby rozwiedzionej). Jeżeli rozwód nastąpił za granicą, należy przedłożyć oryginalny odpis orzeczenia wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski. Ocena skuteczności orzeczenia zagranicznego sądu dokonana zostanie po przedłożeniu wymienionych dokumentów. W zależności od czasu jego wydania i kraju, z którego ono pochodzi, orzeczenie podlegać będzie skuteczności z mocy prawa (ex lege) lub będzie dopuszczane do obiegu prawnego na terenie RP po uprzednim jego uznaniu przez sąd okręgowy w kraju;
pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa, złożone przed kierownikiem USC w kraju, a za granicą - przed polskim konsulem;
dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka;
opłata skarbowa 38 zł;
opłatę dokonuje się w dniu złożenia wniosku.
czas załatwienia sprawy:
bez zbędnej zwłoki.
IX. Wydanie zezwolenia na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa
wymagane dokumenty:
wniosek o skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa - złożone osobiście przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego;
dokument tożsamości (do wglądu);
opłata skarbowa 39 zł;
opłatę dokonuje się w dniu złożenia wniosku.
czas załatwienia sprawy:
niezwłocznie.
X. Zmiana imienia lub nazwiska
wniosek o zmianę imienia lub nazwisko składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego;
opłata skarbowa za wydanie decyzji w wynosi 37 zł uiszcza się w dniu złożenia wniosku;
wniosek o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem rozwiązanego małżeństwa (3 miesiące od prawomocnego wyroku rozwodowego) można złożyć do każdego kierownika urzędu stanu cywilnego;
opłatę skarbową od czynności urzędowej w wysokości 11 zł uiszcza się w dniu złożenia dokumentów.
XI. Nadawanie Medalu za Długoletnie pożycie małżeńskie
wniosek o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie do Wojewody składa kierownik Urzędu Stanu Cywilnego właściwy dla miejsca stałego pobytu jubilatów
kierownik składa wniosek na życzenie jubilatów, dzieci lub najbliższej rodziny
termin złożenia wniosku 6 miesięcy przed jubileuszem
opłatę skarbową od czynności urzędowej w wysokości 11 zł uiszcza się w dniu złożenia dokumentów.
XII. Uznanie wyroku rozwodowego z zagranicy
Wymagane dokumenty:
Jeżeli rozwód był orzeczony w kraju należącym do Unii Europejskiej to należy przedłożyć:
1. odpis orzeczenia sądu zagranicznego,
2 zaświadczenie zgodne z art. 39 Rozporządzenia (WE) dotyczące orzeczeń w sprawach małżeńskich
3. urzędowe tłumaczenie na język polski w/w dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.
Jeżeli rozwód orzeczony był w innym kraju z poza Unii Europejskiej i podlega uznaniu w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania cywilnego i umowy dwustronnej, która przewiduje uznawanie z mocy prawa orzeczeń w sprawach małżeńskich to należy dołączyć:
1. odpis orzeczenia sądu o rozwodzie, z klauzulą prawomocności,
2. dokument stwierdzający, że orzeczenie jest prawomocne, (tylko w przypadku, gdy prawomocność nie wynika z orzeczenia),
3. jeżeli orzeczenie zapadło zaocznie - dokument stwierdzający, że zawiadomienie wszczynające postępowanie zostało skutecznie doręczone stronie pozwanej lub dokumentu wskazującego, że strona przeciwna jednoznacznie zgadza się z orzeczeniem.
W przypadku wyroku o rozwodzie wydany przez ustanowiony organ orzekający w trybie postępowania administracyjnego:
1. odpis orzeczenia wydany przez właściwy organ administracyjny zawierający klauzulę prawomocności,
2. urzędowe tłumaczenie na język polski w/w dokumentu dokonane przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.
1. osobiście lub przez osobę upoważnioną.
2. drogą pocztową - podanie winno zawierać notarialne potwierdzenie podpisu wnioskodawcy.
3. Z zagranicy - za pośrednictwem konsula RP.
czas załatwienia sprawy i opłaty:
bez zbędnej zwłoki,
opłata skarbowa za wpisanie wyroku rozwodowego – 11 zł
opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej – 17 zł
Opłatę skarbową od czynności urzędowej uiszcza się w dniu złożenia dokumentów.Kontakt:
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Pocztowa 1
59-550 Wojcieszów
telefon 75 75 12 267, e-mail: usc@wojcieszow.pl
Nr konta bankowego Urzędu Miasta Wojcieszów
Powiatowy Bank Spółdzielczy w Złotoryi O/Świerzawa
21 8658 1019 0000 1964 2000 0010
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Wojcieszów